§1. Navn og hjemsted
Foreningens navn er Kommpas med registreret binavn Horsens Fællesantenne-Forening.
Foreningens hjemsted er Horsens kommune
§2. Formål
Foreningens formål er at levere TV, internet og netværksservices samt andre forenings relevante aktiviteter efter bestyrelsens beslutning.
§3. Medlemmer
Kunder, der abonnerer på TV, internet og andre netværksservices fra Kommpas eller foreningens samarbejdspartnere, optages automatisk som medlemmer af foreningen. Hvis kundeforholdet stopper, ophører ligeledes medlemskabet af foreningen. Ingen der forlader foreningen, har krav på andele i foreningens formue.
Kunder, der er lejere i boligforeninger eller hos private udlejere, repræsenteres i forhold til stemmeafgivelse på generalforsamlingen af udlejer. Alle lejere har dog ret til at kræve og få ’fuldmagt til egen stemme’ ved henvendelse til udlejer forud for generalforsamlingen.
Foreningens medlemmer benævnes henholdsvis private husstandsmedlemmer og udlejningsmedlemmer (lejere hos boligforeninger og private udlejere)
§4 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes et sted i Horsens kommune hvert år inden udgangen af oktober måned. Under særligt forekommende omstændigheder kan generalforsamlingen efter bestyrelsens beslutning, ekstraordinært afholdes digitalt.
Information om generalforsamlingen offentliggøres ved opslag på foreningens hjemmeside inden udgangen af august måned. Bestyrelsen indkalder til ordinær generalforsamling med mindst 1 og maksimalt 4 ugers varsel. Indkaldelse til generalforsamlingen kan supplerende ske ved annoncering i et lokalt blad, ved opslag på sociale medier eller på anden måde.
Forslag fra medlemmerne skal indsendes til foreningens sekretariat senest 3 uger inden generalforsamlingens afholdelse.
Til at lede generalforsamling udpeger bestyrelsen en dirigent.
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte:
- Bestyrelsen aflægger beretning.
- Forelæggelse og godkendelse af den reviderede årsrapport.
- Forelæggelse og godkendelse af budget for det kommende år.
- Behandling af indkomne forslag
- Valg af bestyrelsesformand (såfremt denne er på valg)
- Valg af bestyrelsesmedlemmer
- Valg af suppleanter
- Valg af statsautoriseret revisor
- Eventuelt
5. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når det kræves af et flertal af bestyrelsens medlemmer eller når mindst 1% af foreningens medlemmer kræver det.
Bestyrelsen indkalder til ekstraordinær generalforsamling med mindst 1 og maksimalt 4 ugers varsel ved offentliggørelse på foreningens hjemmeside samt ved annoncering i den lokale presse. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden og en redegørelse for baggrunden for den ekstraordinære indkaldelse.
Til at lede den ekstraordinære generalforsamling udpeger bestyrelsen en dirigent.
§6. Stemmeafgivelse på ordinære og ekstraordinære generalforsamlinger
Der kan stemmes ved fuldmagt. Dersom et medlem agter at give møde med fuldmagt, skal disse fuldmagter indleveres til foreningens sekretariat senest 3 hverdage før generalforsamlingens afholdelse.
Medlemskabet giver ret til én stemme uanset antallet af produkter, man abonnerer på gennem foreningen eller dennes samarbejdspartnere.
Boligforeninger eller private udlejere råder over et antal stemmer der svarer til antallet af aktivt tilsluttede lejemål hos den pågældende boligudlejer, dog med fradrag af det antal stemmer som skriftlig er afgivet gennem ’fuldmagt til egen stemme’. Alle medlemmer har taleret på generalforsamlingen.
Dirigenten beslutter for hvert enkelt dagsordenspunkt om der skal anvendes skriftlig afstemning, eller om afstemning i stedet kan ske ved håndsoprækning.
Beslutninger træffes ved stemmeflerhed.
Vedtægtsændringer kræver tilslutning fra mindst 2/3 af de afgivne stemmer.
§7. Bestyrelsen
Foreningen ledes af en bestyrelse på 5 personer. Foreningens formand vælges direkte på generalforsamlingen. Formanden vælges for 2 år ad gangen.
I de år hvor der ikke er valg til formand vælges 2 bestyrelsesmedlemmer. I de år hver der er valg til formand vælges desuden 2 bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen.
Til enhver tid skal mindst 1 bestyrelsesmedlem være valgt blandt foreningens husstandsmedlemmer.
Generalforsamlingen vælger desuden 2 suppleanter. Disse er på valg hvert år.
Bestyrelsen konstituerer sig med en næstformand, ligesom bestyrelsen selv fastlægger sin forretningsorden.
Bestyrelsens beslutninger indføres i en forhandlingsprotokol, der i kopi sendes pr. mail til bestyrelsen senest 2 uger efter mødet. Bestyrelsen kan beslutte at et punkt skal være lukket således, at beslutninger og drøftelser ikke vil blive offentligt refereret. Forhandlingsprotokollen underskrives på efterfølgende møde.
I tilfælde af stemmelighed i bestyrelsen er formandens stemme udslagsgivende. I dennes forfald er næstformandens stemme afgørende.
§8. Regnskab og offentlighed
Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Regnskabet revideres af en statsautoriseret revisor.
Af hensyn til konkurrencesituationen kan bestyrelsen beslutte, at regnskab kun offentliggøres i hovedtal ligesom dele af beretningen kan udelades ved offentliggørelse på hjemmesiden.
§9 Tegning og hæftelse
Foreningen tegnes af formanden sammen med et bestyrelsesmedlem eller sammen med forretningsføreren. Foreningen kan ligeledes tegnes af 3 bestyrelsesmedlemmer i forening.
Bestyrelsen kan meddele forretningsføreren prokura indenfor nøjere definerede områder. Disse skal aftales skriftligt og forelægges den samlede bestyrelse til godkendelse inden ikrafttræden.
§10 Opløsning
Opløsning af foreningen kræver beslutning på to på hinanden, med mindst 4 ugers mellemrum, følgende generalforsamlinger.
Beslutning om opløsning kræver mindst 2/3 flertal blandt de fremmødte medlemmer på begge generalforsamlinger.
Dersom opløsning også besluttes på den sidste generalforsamling, vælges her et likvidationsudvalg. Udvalget skal være på mindst 3 og højest 5 personer, heraf skal mindst ét medlem vælges blandt personer som ikke er medlem af foreningen eller dennes bestyrelse. Udvalget forestår foreningens afvikling og beslutter hvorledes foreningens formue skal anvendes.
Foreningens formue kan dog kun anvendes til etablering af en almennyttig fond eller til velgørende formål. Begge alene med fokus på aktiviteter i foreningens dækningsområde.Disse vedtægter afløser vedtægterne besluttet på den ekstraordinære generalforsamling den 30. juni 2021.
Således vedtaget på generalforsamlingen den 9. oktober 2024